Noua taxă de poluare pentru șoferii români vine cu amenzi costisitoare. Până la 500 de lei pe zi ca sancțiuni, ce trebuie să știi despre ZNSE

de: Alexandru Puiu
30 07. 2024

Într-un efort de a combate poluarea urbană, Guvernul României plănuiește să implementeze zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) în orașele mari. Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării, accesul în aceste zone va fi reglementat strict și permis doar vehiculelor care îndeplinesc anumite standarde de emisii sau care plătesc o taxă de acces.

Amenzi și penalități pentru nerespectarea regulilor

Nerespectarea regulilor de acces în ZNSE va atrage sancțiuni severe. La prima abatere, șoferii vor fi amendați cu 300 de lei. Dacă amenda nu este achitată în termen, penalitățile vor crește până la 500 de lei pe zi. De asemenea, consiliile locale și Consiliul General al municipiului București care nu respectă termenele de implementare a ZNSE vor fi sancționate cu 500 de lei pentru fiecare zi de întârziere.

Condiții de acces și măsuri compensatorii

Autovehiculele vor fi clasificate în funcție de normele de poluare și tipul de combustibil. În funcție de clasa în care se încadrează vehiculul, accesul în ZNSE va fi permis sau restricționat. Autoritățile locale vor fi responsabile de inițierea, delimitarea și gestionarea acestor zone, asigurând totodată transport public și infrastructură pentru mobilitatea activă, cum ar fi pistele pentru biciclete și trotinete electrice.

Tipuri de ZNSE și monitorizarea video

ZNSE vor fi de două tipuri: zone pentru care se stabilesc tarife de acces și zone cu reguli stricte de limitare a accesului.

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;

b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

În ambele cazuri, accesul va fi monitorizat video pentru a asigura respectarea regulamentelor.

Clasificarea vehiculelor și excepții

Vehiculele vor fi clasificate în șase categorii, de la cele mai poluante (EURO 3/III pe motorină și normele inferioare) până la cele nepoluante (vehicule electrice și cu hidrogen), după cum se paote vedea în lista de mai jos:

  • Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
  • Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL;
  • Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.

Autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice, precum și cele ale rezidenților din zonele ZNSE, vor fi exceptate de la aceste reglementări.

Implementarea și consecințele noi taxe de poluare

Guvernul și autoritățile locale vor avea sarcina de a implementa aceste măsuri, asigurând o tranziție cât mai lină pentru cetățeni. În primul an, accesul în ZNSE nu va implica tarife, permițând astfel o perioadă de adaptare. Totuși, începând cu al doilea an, vehiculele care nu respectă standardele de emisii vor trebui să achite taxe pentru a putea circula în aceste zone.

Introducerea ZNSE în marile orașe din România reprezintă un pas important în reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului. Deși aceste măsuri vor aduce beneficii pe termen lung pentru sănătatea publică și mediu, ele impun și o serie de obligații și sancțiuni pentru șoferii care nu respectă noile reglementări. Este esențial ca toți cetățenii să se informeze corect și să se pregătească pentru aceste schimbări, pentru a evita amenzile costisitoare și a contribui la un mediu mai curat. Proiectul legislativ în forma integrală se găsește aici.